CiU impulsa d'amagat una ronda nord que trinxarà i fragmentarà el territori

La CUP se suma a la impugnació que entitats del Baix Montseny faran del Pla Territorial Metropolità per mirar d’aturar in extremis aquesta obra faraònica


 



El passat 20 d’abril la Generalitat de Catalunya va aprovar definitivament el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB), una eina de planificació del territori per a l’àmbit de la Regió Metropolitana que ha de marcar les directrius en matèria de sistemes urbans, espais naturals i infraestructures a Sant Celoni i al conjunt del Baix Montseny fins a l’any 2026.




Un any abans, moment de l’aprovació inicial del Pla, des de la CUP vam estudiar-ne el contingut, conscients que aquella era l’única escletxa que ens deixava el sistema democràtic per opinar i presentar al·legacions a tot allò que consideréssim oportú. Tot i observar-hi mancances i certs plantejament irreals i allunyats del model territorial que volem, vam decidir no presentar-hi al·legacions i donar suport a les presentades per diferents entitats com l’ADENC (Associació per la Defensa i Estudi de la Natura) o la PTP (Promoció del Transport Públic). En aquell moment la memòria del Pla no preveia cap nova infraestructura viària a Sant Celoni.



La sorpresa va ser quan, un any després revisant la nova memòria del Pla aprovat definitivament, vam detectar que, com per art de màgia, apareixia una nova carretera entre Palautordera i Sant Celoni catalogada com a via integrada. (Descarregueu-vos el  plànol de la pretesa ronda nord.)


 


Es tractava de la proposta de variant que ja plantejava el POUM (Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal) “decreixentista” de Palautordera, però ara ampliada. La traça dibuixada i pendent de definir amb més detall surt de la C-35 a l’alçada de la sortida de l’AP-7. S’enfila cap al barri palauenc de Moixerigues, travessa la Tordera i esquartera la zona agrícola del Riu-sec (zona de can Carreras, cal Cavallé i can Masuet, i a prop de la font dels Enamorats i de la part baixa del Temple). Va a buscar el TAV (Tren d’Alta Velocitat) i mitjançant un túnel travessa el Virgili fins a la carretera de Campins. Des d’allà segueix paral·lela al TAV creuant la riera del Pertegàs i afectant la zona del sot dels Maribaus, i els plans de Can Riera de l’Aigua i del Pertegàs, des d’on travessa la riera i el ferrocarril fins a anar a buscar la C-35 per darrere del cementiri. En definitiva, una variant de la C-35 en forma de ronda nord de Sant Celoni en tots els sentits.



En un primer moment, ingenus de nosaltres, ens vam creure que ens tornàvem a trobar amb una imposició de la Generalitat semblant a la de l’ARE, però no compreníem per què no havien planificat la carretera des d’un primer moment. I la resposta estava amagada a l’expedient del Pla Territorial, on s’hi trobaven les al·legacions presentades el setembre del 2009 pels ajuntaments de Sant Celoni i Palautordera, que reclamaven la construcció d’aquesta variant.



Curiosament un any més tard des de l’equip de Govern celoní encara no n’havien informat i havien optat per amagar-nos aquesta informació. Un clar exemple de nul·la transparència democràtica i una clara demostració del principi que la informació és poder. Quan pensaven anunciar que Sant Celoni tindrà una variant de la C-35, potser abans de les properes eleccions municipals? O ens volien amagar que la carretera es construirà gràcies a les seves gestions per por d’assumir-ne les conseqüències? Sempre és millor carregar el mort al conseller del PSC Joaquim Nadal, responsable últim del PTMB.



Les conseqüències que la carretera tindrà sobre les persones i el territori són innegables i inassumibles. La zona verda del veïnat de Moixerigues, l’espai agrari del Riu-sec, la llera de la Tordera i el Pertegàs o el sot dels Maribaus es veuran fragmentats i aniquilats per donar pas a l’asfalt i als vehicles, i qui sap si a futurs processos urbanitzadors. Es tracta de múltiples espais d’ús social, d’importància per a la connectivitat, per on transiten camins històrics i paisatges fruit de la nostra secular empremta en el territori.



No en tenen prou amb totes les infraestructures que fa anys que ens han aïllat de la Tordera i del Montnegre, i més recentment del Montseny amb la faraònica obra del TAV? No en tenen prou amb els sis carrils de l’AP-7, que ara ens cal una nova carretera de característiques similars per l’altra banda del poble?



Ara entenem que tot i les contínues demandes de la CUP per revisar el POUM, la contesta de CiU ha estat sempre la mateixa, que no calia, que ara no toca, que el POUM actual encara serveix. Sí, ara ho entenem, perquè sense aquesta revisió ells solets planifiquen el Sant Celoni del demà, el que ells creuen que és el més adient. Però sense consultar-ho a la ciutadania com poden saber quin és el Sant Celoni que volen la majoria de celonins i celonines? Un cop aprovat el Pla Territorial ja és massa tard, només ens queda adaptar-nos-hi i sotmetre’ns al que el Pla ens imposi.



Potser abans de continuar planificant mitjançant pedaços ens haurien d’explicar quin model territorial real tenen per a Sant Celoni i el Baix Montseny. Pensem que cal buscar fórmules imaginatives i anar més enllà del totxo, el ciment i el cotxe, un model que ja s’ha demostrat caduc i que ens ha portat irremeiablement a la crisi econòmica i social que patim avui dia. Però per fer-ho cal creure-s’ho, cal somiar en un poble per a les persones, habitable i en equilibri amb l’entorn.



Per això, des de la CUP fa temps que treballem en el model de poble que volem, plantant la llavor del Sant Celoni del futur. I és per això que, conjuntament amb altres entitats del Baix Montseny, hem decidit impugnar el PTMB, com a última via que ens queda per intentar aturar aquesta obra. Però tenim clar que aquesta vegada la responsabilitat no ens ve de Barcelona, com ens han volgut fer creure. Aquesta vegada els responsables els tenim molt a prop i són l’equip de govern de l’Ajuntament de Sant Celoni. Un cop més, gràcies!