[1] Resum Ple: aprovada la moció contra l’asfaltatge de la carretera entre les Illes i Sant Marçal

Aprovada la moció contra el projecte d’asfaltatge de la carretera entre les Illes i Sant Marçal

La moció, presentada per la CUP en nom de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM), va ser aprovada per 10 vots a favor (CUP, CiU i ICV) i 5 abstencions (PSC)

L’asfaltatge implicarà obrir la circulació al trànsit rodat en un àmbit fins ara força aïllat i salvaguardat de la hiperfreqüentació i l’explotació turística. Una zona de màxima protecció i altament sensible pel que fa a la biodiversitat, catalogada com a Xarxa Natura 2000 i Reserva i d’Alt Interès Natural, Ecològic i Paisatgístic pel mateix Pla Especial del Parc Natural del Montseny.

Aquest increment de la mobilitat no obligada tindrà conseqüències directes i indirectes sobre la flora, la fauna i els ecosistemes de la zona: afectació directa sobre hàbitats d’interès comunitari de conservació, alt risc d’atropellament d’espècies de fauna protegides i un augment considerable del risc d’incendi i d’erosió, així com de la contaminació lumínica, acústica i atmosfèrica amb els conseqüents efectes sobre el medi.

L’informe “Anàlisis dels impactes i mesures correctores del projecte”, signat pels tècnics del Parc Natural del Montseny l'any 2012, ja alertava de tots aquests impactes, així com també de l’augment d’atropellaments d’amfibis detectats a la pista asfaltada de la Fase I del mateix projecte.

L’obra està pressupostada en més de 311.000 € que seran finançats per l'Ajuntament de Montseny amb el suport de la Generalitat de Catalunya a través del PUOSC. Per contra, el municipi de Montseny no disposa de depuradora i aboca les aigües residuals directament sense tractar a la Tordera, al·legant que no disposa de fons suficient per construir una depuradora.

Aquest projecte és, per tant, injustificable des del punt de vista tècnic, ambiental i socioeconòmic, a més de respondre exclusivament a interessos privats, avantposant-los a les prioritats de protecció dels ecosistemes i de la salut pública.

L’alcalde celoní, el qual comparteix carnet de militància amb l’alcalde de Montseny, va afirmar que havien decidit no votar a favor de la moció després de consultar-ho amb alguns experts en matèria ambiental del territori que qüestionaven els impactes que la carretera pot arribar a tenir. Uns impactes que han provocat l'alerta de la CSM, arran de l’informe emès pels mateixos tècnics del Parc Natural l’any 2012.