Sobre corrupció, la Guàrdia Civil i el 27S: des de l’adjudicació de les obres del Sax Sala fins avui, a tres setmanes del 27S
Aquí teniu una crònica dels fets que es van desencadenar divendres passat, 28 d'agost, a diferents ajuntaments catalans, entres els quals hi havia el de Sant Celoni, amb l'escorcolll de la Guàrdia Civil.
Breu introducció
Sobre la corrupció i el finançament il·legal dels partit polítics. La crua realitat que ens envolta
No descobrim res quan diem que la corrupció no és del sistema, sinó que ha estat i és el mateix sistema. Només cal fixar la mirada en quatre dades ràpides, d’entre moltes, que no poden i no han de deixar a ningú indiferent; 605 imputats i 161 casos de corrupció urbanística als Països Catalans, 147 investigacions obertes a Catalunya. A l’Estat espanyol s’eleva ja a 40.000 milions d’euros el cost de la corrupció. I els 16.000 milions d’euros a Catalunya com a estimació del frau fiscal català anual, el que és sens dubte un patró de conducta de les elits.
Cal combatre aquesta xacra amb la seva denúncia pública, llums i taquígrafs, i els seus corresponents actes de reconeixement, reparació, depuració de responsabilitats i evidentment assegurar plenes garanties de no repetició.
El finançament il·legal dels partits polítics és un dels principals factors de corrupció als Països Catalans i a l'Estat espanyol, que defineixen també el règim del 1978 i especialment el cicle de creixement econòmic vinculat a la bombolla especulativo-immobiliària. Així ho va reconèixer el mateix expresident Pujol en una entrevista pública a TV3 ("si entrem per aquí, prendrem mal") i així queda acreditat en diverses sentències (Filesa, Cas Treball/Pallerols) i investigacions en curs (Gürtel).
Posant-nos en context del cas concret
Sobre el cas Palau, CDC i la seva Fundació, el 3% i la segona fase de l’operació Petrum
La investigació respecte el Cas Palau, segons fiscalia, determina un "pacte criminal estable" entre CDC i FCC en cobrament de comissions en l'àmbit de la concertació d'obra publicoprivada. De fet, per aquesta raó, a l’extresorer de CDC Daniel Osacar té una petició de pena de presó de fins a 7 anys. Divendres passat la Fundació Catdem, la mateixa seu de CDC i quatre ajuntaments, entre ells el de Sant Celoni, van rebre la visita de la Guàrdia civil i representants de la Fiscalia Anticorrupció. L’objectiu, investigar possibles pagaments de comissions de Teyco a canvi de tractes de favor en adjudicacions d’obra pública. Teyco, empresa de la qual n’era conseller delegat Jordi Sumarroca, fill d’un dels fundadors de CDC.
Hores després de les primeres imatges de la Guàrdia Civil entrant als diferents ajuntaments, la immediata reacció de CDC a través de Josep Rull situava l’actuació en el marc d’un pla contra el 27S. En les mateixes declaracions explicava que la Fundació dels convergents efectivament havia rebut aportacions de l’empresa Teyco per valor de 150.000 euros, però que aquestes es trobaven dins la legalitat i negava que responguessin a comissions.
Contractació de Teyco per fer les obres del Sax Sala
En el marc de la segona fase de l’operació Petrum, la fiscalia anticorrupció decideix visitar l’Ajuntament de Sant Celoni. L’objectiu és emportar-se l’expedient de contractació per les obres de l’edifici de formació d’adults Sax Sala de l’any 2009 amb CiU al govern. La raó, ben senzilla, que l’empresa que guanya la licitació és ni més ni menys que Teyco. Per tant, el que volen investigar és si l’obra va ser adjudicada a aquesta empresa a canvi de les comissions abans esmentades.
Un exercici de memòria: 2007, CiU a l’alcaldia i l’ARE a Can Riera de l’aigua
L’any 2007, Convergència i Unió, amb el vot a favor de la CUP a la investidura, recupera l’alcaldia de l’Ajuntament de Sant Celoni després de 20 anys de penombres socialistes. Com a contrapartida a la investidura, la CUP exigeix el compliment de 100 mesures socials d’urgent prioritat prèviament consensuades amb els veïns i veïnes del municipi a través del signat Acord d’investidura i governabilitat. La majoria de mesures eren referents a assumptes relacionats amb l’ordenació del territori i l’urbanisme.
Un any més tard, el maig del 2008, aquest acord es trenca, per part de Convergència i Unió, entre d’altres, per l’obstinada decisió de tirar endavant el projecte d'Àrea Residencial Estratègica* (ARE) a Can Riera de l'Aigua, malgrat el no rotund manifestat des del principi per la CUP i malgrat el resultat d’un Ple, en què la majoria de la cambra hi va votar en contra.
*Com recordareu, les ARE van ser una invenció jurídica del tripartit a través de les quals van aconseguir, des dels despatxos del conseller Joaquim Nadal i des dels despatxos de l’INCASOL, qualificar importants pastilles del sòl rústic del país en sòl urbanitzable. Sortosament, quasi cap de les ARE previstes al territori es va arribar a executar i se n’ha eliminat qualsevol referència a la legislació urbanística. Ara bé, aquest mamarratxo urbanístic de les ARE va comportar una despesa de 25 milions d’euros en factures de despatxos d’advocats i consultores triades per l’INCASOl a través d’uns procediments extremadament opacs i que esperem que algun dia siguin investigats. El Sr. Santi Vila va fer públic el cost de les ARE el mateix dia que precisament al CUP de Sant Celoni va acabar de consultar nombrosa documentació a la seu de l’INCASOL. Abans, silenci absolut sobre el tema.
D’aquesta crisi el poble en surt ben parat gràcies a la consulta popular al voltant de la necessitat d’aquest projecte urbanístic que es va celebrar el 25 de gener del 2009 i on es va decidir dir que no. Tot just cinc dies abans d’aquesta consulta popular i on tant els grups polítics com la ciutadania bullia per la data històrica de la imminent consulta popular i la seva campanya i mobilitzacions, se celebrava un Ple en què en el primer punt s’aprovava el següent:
El Ple d’aprovació de construcció del Sax Sala
1. APROVACIÓ, SI S’ESCAU, DE LA INVERSIÓ TITULADA “PROJECTE DE CENTRE DE FORMACIÓ BAIX MONTSENY – SAX SALA”, FINANÇADA AMB CÀRREC AL FONS ESTATAL D’INVERSIÓ LOCAL
En aquest punt Deulofeu explicava que el Govern de l’Estat, amb el senyor Zapatero, havia creat un Fons Estatal d’inversió local, i que al nostre municipi li corresponia un total de 2.830.000 euros i que la seva proposta era construir un centre de Formació, equipament que tots els grups polítics vam veure com una necessitat real i davant el qual tots hi vam estar a favor. Explicava Deulofeu en aquell Ple que l’inconvenient era que, d’acord amb la normativa que regulava el Fons Estatal d’Inversió Local, aquest projecte s’havia d’executar amb molta rapidesa i que en tres mesos havien d’iniciar-se les obres i finalitzar-se a desembre del mateix any.
En el mateix Ple el senyor Deulofeu demanava disculpes perquè tot havia anat molt de pressa i s’havien hagut de prendre decisions sobre la marxa en relació amb el projecte. “Segurament hauríem pogut compartir més coses, però les festes de Nadal ens han agafat pel mig”, assegurava. De fet tot responia a la nul·la comunicació, empatia i dinàmiques de buscar majories que existia en aquell moment a nivell polític I també a la inoperància del govern central del PSOE demostrant la seva rídicula gestió d’unes ajudes demanant que la construcció finalitzés el mateix any; tot a corre-cuita.
El punt va concloure amb el següent text:
D’acord amb l’article 5.2.c del Reial Decret-Llei citat i el punt segon de la Resolució esmentada, els ajuntaments han de presentar les corresponents sol·licituds abans del dia 24 de gener de 2009 i cal acordar la realització del projecte d’inversió. Vistes les necessitats del municipi, s’han previst un seguit inversions per concórrer al Fons Estatal esmentat, entre les quals hi figura l’anomenada “Projecte de Centre de Formació Baix Montseny - Sax Sala”, per un import estimat de 2.204.956,69 €, IVA inclòs, havent-se encomanat als Serveis Tècnics municipals la redacció del corresponent projecte tècnic. Vista la disposició addicional segona de la Llei 30/2007 de contractes del sector públic, en relació a l’article 22 de la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local i l’article 5.2.c del Reial Decret-Llei 9/2008, en relació al punt segon de a Resolució indicada. A proposta de la Comissió informativa de Serveis Comunitaris, per unanimitat dels 17 regidors presents, el Ple municipal ACORDA: Realitzar la inversió projectada titulada “Projecte de Centre de Formació Baix Montseny - Sax Sala”, per un import estimat de 2.204.956,69 €, IVA inclòs.
El següent punt del Ple era:
2. DELEGACIÓ, SI S’ESCAU, EN LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE LES FACULTATS NECESSÀRIES PER A L’APROVACIÓ DEL PROJECTE TÈCNIC, LA LICITACIÓ DE LES OBRES I L’EXECUCIÓ DEL CONTRACTE DE LA INVERSIÓ TITULADA “PROJECTE DE CENTRE DE FORMACIÓ BAIX MONTSENY - SAX SALA”
Tal com explica el títol, Deulofeu va proposar delegar en Junta de Govern (Junta de Govern on es convida la resta de grups a assistir-hi, de forma testimonial, ja que el dret a vot està reservat per a l'equip de govern) l’aprovació del projecte i la licitació de les obres del Centre de Formació Baix Montseny-Sax Sala amb l’objectiu de fer més àgil i ràpida la tramitació dels expedients, ja que les instruccions del Govern central respecte dels projectes finançats pel Fons Estatal d’Inversió Local establien uns terminis molt ajustats de temps.
Evidentment, davant de les explicacions del senyor Deulofeu sobre la urgència d’haver d’aprovar el projecte davant la possibilitat de perdre l’oportunitat de tenir el Fons esmentat de l’Estat, tots els regidors, inclosos els de la CUP, decideixen aprovar aquesta delegació. En aquest sentit, tot i les deteriorades relacions amb CiU, des de la CUP es decideix posar total confiança en l’alcalde.
Per tant el Ple de l’Ajuntament decideix:
- Delegar en la Junta de Govern Local les facultats necessàries per a l’aprovació del projecte tècnic de la inversió projectada titulada “Projecte de Centre de Formació Baix Montseny - Sax Sala”, inclosa la possibilitat de reducció del termini de tramitació.
- Delegar en la Junta de Govern Local les facultats necessàries per a la licitació i execució del contracte de les obres contemplades en dit projecte.
- En les sessions de la Junta de Govern Local en què s’exercitin dites facultats, es convocarà als grups municipals per tal que puguin participar i tenir coneixement directe dels acords que s’adoptin.
Alguns dubtes que se’ns presenten uns anys després
Evidentment l’any 2009 cap dels regidors de la CUP ni d’altres forces polítiques de Sant Celoni o de país tenia informació com per relacionar l’empresa Teyco amb una suposada trama de comissions il·legals. La CUP de sant Celoni no té els mitjans de cap fiscalia anticorrupció: ni possibilitat d’escoltes telefòniques, ni possibilitat d’entrades i registres ni possibilitat d’accedir a determinada documentació que té el Tribunal de Cuentas i l’Agència Tributària. Malauradament, la corrupció sempre busca fórmules de passar desapercebuda i el seu descobriment és extremadament difícil si no és a través de la policia judicial adscrita a la Fiscalia Anticorrupció.
En els casos en què s’ha pogut constatar l’existència de conductes il·legals per part dels poders públics, tot sols o en connivència amb particulars, la CUP de Sant Celoni no ha dubtat a denunciar-ho. Un exemple: el VILACUP de les ARE en què vam denunciar públicament qui hi havia darrere dels terrenys de les ARE a través d’una publicació repartida per totes les cases. Hi ha altres exemples que no s’han pogut publicitar tant, com la col·laboració de la CUP en la redacció de denúncies de corrupció relacionades amb l’adjudicació d’obres en l’àmbit del Baix Montseny de les quals no pot donar més detall pel fet que es troben ara mateix sota investigació. Sí que ens sorprèn enormement que en aquests dos casos, malgrat fer molts mesos que és a les mans de la Fiscalia, no hi ha manera que se n’accelerin les investigacions.
Les clavegueres de l’Estat, la guerra bruta i el 27S
L'ús electoralista, polític i partidari dels aparells de l'Estat no nega la realitat de la corrupció i viceversa: cal recordar que, en les vigílies de les eleccions del 2012, la UDEF ja va provar de convèncer els fiscals anticorrupció d'escorcollar la seu de CDC. L'existència de guerra bruta des de les clavegueres de l'Estat espanyol –fet que ja coneixem– no pot servir d'excusa. Que hi hagi indicis (i evidències) de corrupció a CDC no treu que un escorcoll ara sigui electoralista (i viceversa).
Les clavegueres de l’Estat utilitzaran tota el seu arsenal, la guerra bruta què és la seva especialitat per tal poder aturar la voluntat de tot un poble de ser lliure. Els antidemocràtics que no permeten fer un referèndum no podran aturar la revolta catalana, no podran evitar que el SÍ guanyi a les eleccions plebiscitàries del 27S. Bàsicament perquè cometen un greu error: simplificar el procés a la figura de Mas.
Veient l’operació electoralista de divendres passat, que no dubtem que pot fer mal entre alguns indecisos, estaria bé que el senyor Mas reflexionés i entengués per què una llista única sense polítics, integrada únicament per la societat civil, no hauria pogut ser atacada per la Fiscalia anticorrupció. La seva decisió de ser sí o sí a la llista pot donar peu a atacs com aquests cap a un procés que tal com hem dit des de l’inici l’ha liderat el poble.
Per tot això i davant els fets de divendres, i a l’expectativa dels immediats esdeveniments, des de la CUP de Sant Celoni volem mostrar en primera instància la nostra completa prudència davant un cas que es troba sota secret de sumari. En tot cas, mostrem el nostre innegociable compromís per combatre qualsevol cas de corrupció i estarem atents per saber si existeix malversació de fons públics de les celonines i celonins en la contractació de l’empresa Teyco per a la construcció de l’equipament de formació d’adults Sax Sala.
Alhora rebutgem l'ús electoralista, polític i partidari dels aparells de l'estat espanyol davant el referèndum del 27S que ells mateixos ens han prohibit. I reforcem la idea de guanyar la independència del nostre país per obrir un procés constituent on s’assentin les bases d’un nou país lliure de corrupció i socialment just.
Corrupció zero, sigui on sigui, i el 27S independència per canviar-ho tot!
CUP Sant Celoni, 2 de setembre de 2015
El 2009 cap dels regidors de la CUP ni d’altres forces polítiques tenia informació per relacionar l’empresa Teyco amb una suposada trama de comissions il·legals, la corrupció sempre busca fórmules de passar desapercebuda.