Per un nou model seguretat pública i per acabar amb el desgavell de la Policia Local

Arran de la moció presentada pel PSC per millorar la qualitat de la Policia Local, la CUP denuncia els mals endèmics amb què carrega aquest cos i aposta per modificar l’actual model.

VÍDEO D'ENRIC SAURÍ DEFENSANT UN NOU MODEL DE SEGURETAT PÚBLICA

És evident que cal resoldre el desgavell que des de fa temps existeix dins l’àrea de Seguretat Ciutadana. Ara bé, la nostra pregunta és si aquesta moció del PSC-PSOE entrada d’urgència al darrer ple hàbil de la legislatura és la forma de fer-ho. Com a partits polítics, estem vetllant per les polítiques de prevenció i seguretat pública o, només ens estem movent en l’àmbit de la defensa corporativa d’unes posicions laborals determinades just abans d’unes eleccions municipals? S’ha calculat l’impacte econòmic de les diferents demandes plantejades en aquesta moció? La resposta és senzilla, no.

Per què apareix aquesta qüestió a les acaballes de la legislatura quan tothom sap que aquesta àrea pateix un mal endèmic des de fa molts anys? Ni els governs del PSC-PSOE ni els de CiU han estat capaços de donar sortida a les disfuncionalitats de l’àrea, ni plantejar un model de seguretat pública modern i efectiu. Per aquests motius, des de la CUP no entenem que allò que porta tantes legislatures funcionant  malament ara es pretengui resoldre amb una moció més orientada a la satisfacció de demandes laborals concretes que a la resolució dels problemes endèmics de la seguretat pública de la nostra vila. Evidentment, cal trobar solució als problemes de l’àrea i del seu personal, però creiem que aquesta no és la manera més racional i efectiva de fer-ho.

Atesa la complexitat de la situació, per què no s’aposta per una mirada més àmplia amb l’objectiu de modificar l’actual model? Des de fa anys, aquest ha estat el plantejament de la CUP Sant Celoni i la Batllòria.

Per un altre model de seguretat pública

Per la CUP tot model de seguretat pública ha de cercar l’equilibri entre el dret a la seguretat col·lectiva i el dret a la llibertat de tots els ciutadans i ha d’actuar sobre les causes socials que generen la delinqüència i la inseguretat ciutadana. No poden existir polítiques de seguretat eficaces si no s’eradiquen les lògiques derivades de l’actual sistema socioeconòmic (la pobresa, l’atur, la xenofòbia i l’exclusió social) mitjançant polítiques integrals d’ocupació i protecció social.

El dret a la seguretat s’ha de plantejar des de la perspectiva d’un Servei Públic Universal, i no des de posicionaments que plantegen perilloses lògiques corporatives al voltant de la seguretat ciutadana. Aquesta perspectiva és la que creiem hauria d’haver al darrera del servei de policia local de Sant Celoni.

Per això, defensem un sistema de seguretat pública basat en quatre eixos:

L’educació

Desplegament d’una política preventiva que abordi l’educació als centres educatius i al carrer incorporant educadors de carrers i mediadors. Entenem que l’acció policial no és incompatible amb les accions preventives. Per assolir aquest objectiu, calen uns cossos policials coneixedors del territori i amb la formació adient per encarar eficientment diferents situacions.

La participació ciutadana

Creació d’un Consell Local de Seguretat conformat per ciutadans, entitats, grups polítics, tècnics d’àrees municipals i cossos policials on s’exposi l’estat de la seguretat pública de la vila, es plantegin estratègies de millora del servei i es faci una avaluació contínua dels resultats de la política de seguretat.

La territorialització del servei de Policia

La policia local hauria de ser una policia més descentralitzada, distribuïda en barris on els agents, reconeguts pels veïns i veïnes, puguin esdevenir referents propers a la gent. Es tracta d’establir una comunicació àgil i directa mitjançant patrullatge a peu, arrelats al terreny.

Eficiència policial

Racionalització dels efectius actuals, organització del cos i nombre d’efectius, i una  coordinació real i efectiva amb el cos de Mossos d’Esquadra.